Το Βιβλίο μας...

 photo MonopatiaPsixisexofyllo_zps89709de9.png

Τα ποιητικά μας ταξίδια...

...η πνοή μας









 photo 7_zps2cbf94f1.png

ποιητικές διαδρομές...





 photo 5_zps08d71f1a.png



















 photo 9_zps4b675e8e.png

απο [Κ]αρδι[Α]ς...








 photo 11_zps8d533774.png





Βιντεάκι...

YouTube Λογοποιήματα

Τρίτη, 28 Οκτωβρίου 2014

Η Τραγουδίστρια της Νίκης, Σοφία Βέμπο

Η Σοφία Βέμπο γεννήθηκε στην Καλλίπολη της Ανατολικής Θράκης στις 10 Φεβρουαρίου 1910 και πέθανε στην Αθήνα και καταγόταν από την Τσαριτσάνη, μια ημιορεινή κομώπολη του νομού Λαρίσης .
Το 1912 η οικογένεια της εγκαταστάθηκε στην Κωνσταντινούπολη τόπος όπου γεννιούνται τα δύο αδέρφια της.
Το 1914 είναι η χρονιά που υπογράφεται η ελληνοτουρκική συμφωνία της ανταλλαγής πληθυσμών, η οικογένεια της αναγκάστηκε να εγκαταλείψει την Κωνσταντινούπολη και επέστρεψε στην Τσαριτσάνη και στη συνέχεια μόνιμα στον Βόλο.
Στο Βόλο η Έφη Μπέμπο, όπως της άρεσε να την φωνάζουν, μετά τις σπουδές της αναγκάστηκε λόγω των δύσκολων συνθηκών να δουλεύει για να βοηθήσει την οικογένειά της. Έτσι, εργάστηκε ως ταμίας στο κατάστημα “Φλωρία” του Βόλου. Παράλληλα, ασχολήθηκε με την μεγάλη της αγάπη την μουσική και αγοράζοντας μία κιθάρα άρχισε να εξασκείται σ’ αυτή με τη βοήθεια της φίλης της Μαρίτσας Χασάπη.
Τον Σεπτέμβριο του 1933, αποφάσισε να πάει στη Θεσσαλονίκη να βρει τον αδελφό της Τζώρτζη που σπούδαζε εκεί. Έτσι παίρνοντας την κιθάρα της επιβιβάστηκε στο Α/Π “ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑ” όπου στη διάρκεια του ταξιδιού της άρχισε με την κιθάρα της το τραγούδι.
Μεταξύ των επιβατών ήταν και ένας καλλιτεχνικός διευθυντής που, ακούγοντας την ενθουσιάστηκε τόσο πολύ που στο τέλος την πλησίασε και της συστήθηκε, Κωνσταντίνος Τσίμπας, ήταν ο μεγαλύτερος ιμπρεσάριος της Θεσσαλονίκης, (που αργότερα αποδείχθηκε και πράκτορας των Γερμανών), ο οποίος και πρότεινε στη Μπέμπο με την άφιξή της στη Θεσσαλονίκη να δουλέψει στο μεγάλο κοσμικό κέντρο Αστόρια. Και έτσι κι έγινε, κατόπιν και της σύμφωνης γνώμης του αδελφού της την επόμενη κιόλας μέρα ξεκίνησε τις εμφανίσεις της με τους θαμώνες να εκστασιάζονται και να ζητούν την παράταση του προγράμματος της με παρατεταμένα χειροκροτήματα.
Η φήμη της δεν άργησε να φτάσει μέχρι την Αθήνα, για την ακρίβεια χρειάστηκε μόλις μία εβδομάδα. Αμέσως της γίνεται πρόταση να εμφανιστεί στο θέατρο του Φώτη Σαμαρτζή.
Τότε υπέγραψε συμβόλαιο 10.000 δραχμών το μήνα, αστρονομικό για την εποχή εκείνη ποσό για έναν τραγουδιστή για μία θεατρική περίοδο. Σημειώνεται μάλιστα ότι στη παράσταση αυτή ο Πολ Νορ την βάπτισε καλλιτεχνικά Σοφία Βέμπο όνομα που τελικά και κατοχύρωσε επίσημα με όλες τις νόμιμες διαδικασίες.
Ακολουθούν  αρκετές ηχογραφήσεις και το 1939 η Βέμπο έχει ήδη καταξιωθεί ως η πρώτη τραγουδίστρια του ελληνικού ελαφρού τραγουδιού. Το κινηματογραφικό «σορτς» που γυρίστηκε το προηγούμενο έτος με τον τίτλο «Η Ελλάς του 1938 ομιλεί», όπου στη κυριολεξία ήταν ένα ζουρνάλ και που συμμετείχε με δύο τραγούδια γνωρίζει τεράστια αποδοχή στην Αμερική.
Το 1940 ανέτειλε με τα σύννεφα του πολέμου, πολλές χώρες ήδη έχουν καταληφθεί από τις δυνάμεις του άξονα. Στην Ελλάδα σημειώνονται οι πρώτες παραβιάσεις του εθνικού εναέριου χώρου από ιταλικά αεροπλάνα. Τον Ιανουάριο στο θέατρο Μουντιάλ έχει ανέβει η επιθεώρηση «Παύσατε πυρ» όπου η Σ. Βέμπο τραγουδά τη νέα της επιτυχία «Το καινούργιο φεγγάρι» (των Α. Σακελάριου και Γ. Κυπαρίσση) . Στην επιθεώρηση εκείνη η Σ. Βέμπο γνώρισε και τη Γεωργία Βασιλειάδου όπου και της υποσχέθηκε να τη βοηθήσει διαβλέποντας το ταλέντο της. Λίγο αργότερα το τραγούδι «Ψαροπούλα», (των Χ. Γιαννακόπουλου και Χ. Χαιρόπουλου), γίνεται η νέα μεγάλη επιτυχία. Το καλοκαίρι ανεβαίνει η επιθεώρηση «Βραδινές τρέλες» στην οποία η Βέμπο τραγουδά το υπέροχο βαλς «Το πρωί με ξυπνάς με φιλιά» (των Χ. Γιαννακόπουλου και Γ. Κυπαρίσση). Στο μεταξύ η Σ. Βέμπο αναζητούσε τραγούδι με τοπικό ιδίωμα της ελληνικής υπαίθρου, στο αίτημά της αυτό έσπευσαν κάποιοι με διάφορα δημοτικά της εποχής πλην όμως η ίδια επέλεξε τελικά ένα από την περιοχή της που φέρεται να τραγουδούσε παλαιότερα η μητέρα της συμπληρώνοντας η ίδια κάποιους στίχους με τη βοήθεια του Μοσχούτη( «Στ’ Λάρισ’ βγαίν’ ο αυγερινός»). Ήταν τέτοια η επίδραση που είχε η Βέμπο στο κοινό της ώστε με αυτό της το τραγούδι τους έκανε να πιστέψουν ότι όντως ο αυγερινός βγαίνει στην Λάρισα.
Στις 28 Οκτωβρίου του 1940, στις 10.00 ώρα που θα συνέχιζε το ραδιοφωνικό πρόγραμμα του Ζαππείου με αναμετάδοση τραγουδιών της Σ. Βέμπο, ο εκφωνητής Κώστας Σταυρόπουλος διακόπτει τη ροή του προγράμματος και προβαίνει στην ιστορική εκείνη ανακοίνωση της επίθεσης των ιταλικών δυνάμεων κατά της Ελλάδας και την άμυνα των ημετέρων. Ο Ελληνοϊταλικός πόλεμος είχε αρχίσει.

Η έκρηξη στην καριέρα της ήρθε με την κήρυξη του πολέμου στις 28 Οκτωβρίου 1940. Τότε όλες οι επιθεωρήσεις προσαρμόζουν τη θεματολογία τους στην πολεμική επικαιρότητα και τα τραγούδια ξαναγράφονται με πατριωτικούς στίχους. Η Βέμπο τραγουδά σατιρικά και πολεμικά τραγούδια και η φωνή της γίνεται η εθνική φωνή που εμψυχώνει τους Έλληνες στρατιώτες στο μέτωπο και συγκλονίζει το πανελλήνιο. Την ίδια εποχή σε μία συμβολική πράξη προσφέρει στο Ελληνικό Ναυτικό 2000 χρυσές λίρες. Με την είσοδο των ναζιστικών στρατευμάτων στην Αθήνα φυγαδεύεται μεταμφιεσμένη σε καλόγρια στη Μέση Ανατολή όπου συνεχίζει να τραγουδά για τα εκεί ελληνικά και συμμαχικά στρατεύματα.
Το τραγούδι που έμελλε να μείνει ζωντανό μέχρι και σήμερα αλλά και απόλυτα ταυτισμένο με την φωνή της Βέμπο είναι «Τα παιδιά της Ελλάδος παιδιά» που γράφτηκε το ’40. Όπως λέει η ίδια στην εκπομπή του Φρέντυ Γερμανού το 1976 «Το πορτρέτο της Πέμπτης», ήταν η εποχή του μεγάλου της έρωτα με τον Μίμη Τραϊφόρο. Ο ίδιος δήλωνε γι’ αυτόν τους τον έρωτα: «Όλη μου η ζωή ήταν γεμάτη από στίχους για την Βέμπο. Δεν ξέρω αν την χόρτασα με οτιδήποτε άλλο πάντως την χόρτασα με στίχους». Ήταν η ίδια που τον είχε παρακαλέσει να γράψει ένα πολεμικό τραγούδι επάνω στο τραγούδι «Ζεχρά». 
Η επιθυμία της πραγματοποιήθηκε και την επόμενη κιόλας μέρα της το έφερε. Αυτή του η κίνηση εντυπωσίασε την Βέμπο. Της το διάβασε κι όταν έφτασε στο τέλος έλεγε «αν δεν ‘ρθήτε νικηταί, να μην έρθετε ποτέ». Η Βέμπο βρήκε αυτόν τον στίχο κάπως σκληρό και έτσι, του είπε ξεκάθαρα ότι δεν της άρεσε. Σε λίγη ώρα της το επέστρεψε με τον στίχο διορθωμένο, «με της νίκης τα κλαδιά σας προσμένουμε παιδιά». 
Είναι χαρακτηριστικό ότι αυτή η μέρα που είναι η γιορτή του έθνους είναι και η γιορτή της Βέμπο, γιατί αυτή την ημέρα νομίζει ο κόσμος ότι γιορτάζει η Σοφία
Τις πικρές μέρες του Απρίλη του’40 η Βέμπο τραγουδούσε στο «Μοντιάλ» και ήταν από τις πρώτες καλλιτέχνιδες που πιάνουν τα SS. Πριν μπούνε οι Γερμανοί στην Αθήνα και ενώ βρισκόταν στην Θήβα, η Σ. Βέμπο εξακολουθούσε να τραγουδάει από τον ραδιοφωνικό σταθμό Αθηνών  και να τους καταμαρτυρεί όσα τους καταμαρτυρούσε με τα τραγούδια της, Γι’ αυτό κι όταν μπήκαν στην Αθήνα το πρώτο άνθρωπο που πιάσανε ήταν η Βέμπο. Την κράτησαν για τρεις μέρες, έκαναν έρευνα στο σπίτι της όπου δεν άφησαν τίποτα όρθιο και εν συνεχεία πήγαν στα στούντιο της Κολούμπια όπου σπάσανε τις μήτρες όλων των πολεμικών τραγουδιών της. Τα τραγούδια που υπάρχουνε σήμερα είναι από μήτρες που στάλθηκαν αργότερα από το Λονδίνο. Μετά επενέβη η ιταλική καραμπινιερία της απαγόρευσε να τραγουδάει, της απαγόρευσε να περιφέρετε στην Αθήνα γιατί προκαλούσε συναγερμό η εμφάνιση της και της απαγόρευσαν να φοράει και τσεμπέρι, το θεωρούσαν δείγμα εθνική λεβεντιάς. Ακόμη και τότε που της αφαίρεσαν την άδεια ασκήσεως επαγγέλματος και που αντιμετώπισε σοβαρό θέμα επιβίωσης η Βέμπο δεν έχασε το κουράγιο της.
Πέθανε από εγκεφαλικό επεισόδιο στις 11 Μαρτίου του 1978 και η κηδεία της μετατράπηκε σε ένα πάνδημο συλλαλητήριο. Η Τραγουδίστρια της Νίκης αποθεώνεται εκείνη τη μέρα από τον ελληνικό λαό που τη θεωρούσε ηρωίδα του.

Πηγή : http://eleytheroi-ellines.blogspot.gr/

1 σχόλια:

Κατερίνα Πετρίδου είπε...

Τα τραγούδια της Βέμπο σαν χείμαρρος απλώνονταν σε κάμπους και βουνά, αγκάλιαζαν πόλεις και χωριά, σύνορα και μετόπισθεν, έμπαιναν σε στρατώνες και νοσοκομεία και γέμιζαν δύναμη έναν ολόκληρο λαό.

Δημοσίευση σχολίου

Περιμένουμε τα σχόλιά σας

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *